Jdi na obsah Jdi na menu
 


Su 47 Berkut

7. 9. 2008

Su 47 Berkut

Jak už jistě mnozí víte, tíhnu ke stavbě neobvyklých a na našem modelářském nebi téměř se nevyskytujících strojů. A tak, když zas jednou bylo na prd počasí, tak jsem zašmátral na netu po své nové obětiSmiley .

Pár informací o skutečném stroji:

 

Suchoj Su-47 Berkut (Orel zlatý) je ruský experimentální stíhací letoun páté generace s negativní geometrií křídel, vektorováním tahu motorů a některými prvky „neviditelné“ technologie stealth. V době svého vývoje byl označován jako S-32 nebo S-37. Jeho konstrukce vychází z řady strojů Suchoj Su-27 a využívá řadu moderních prvků. Su-47 má moderní radar, který je schopen zjistit protivníka na vzdálenost několika set kilometrů a supermoderní výzbroj, která umožňuje vedení boje na velké vzdálenosti. K přednostem letounu patří vynikající manévrovací možnosti, které umožňují vyhnout se naváděným raketám.Obrazek

logo Wikimedia Commons

 

Technické údaje


  • Osádka: 1
  • Délka 22,6 m
  • Rozpětí křídel 16,7 m
  • Výška 6,4 m
  • Plocha křídel: 62 m²
  • Max. rychlost ve velké výšce: 2200 km/h
  • Max. rychlost v přízemní výšce: 1400 km/h
  • Dolet (bez doplňování paliva za letu) 3300 km
  • Dostup: 18000 m
  • Max. přetížení: 9g
  • Typ motoru: 2 x Al-37FU, resp. 2 x AL-41F
  • Vzletová hmotnost: 34000 kg             (převzato z Wikipedie)           
  • Nakonec jsem skončil na  www.parkjets.com  kde jsem vyhrabal tuhle krásnou, neobvyklou stíhačku. Plánek byl na stavbu z 3mm a 6mm depronu. Samozřejmě jsem si jej upravil pro stavbu z mého oblíbeného EPP.

Plánek jsem si zvětšil, vytiskl a šel do toho. Výřezy byly hotové za pár hodin.Teď ho postupně lepím po večerech a stavba se již chýlí ke konci.

Když už jsem to odtajnil, tak tady je pár obrázků ze stavby........ObrazekObrazekObrazek

Obrazek


30.10.2008

Je tomu cca 14 dní, kdy jsem si dodal odvahy a uvrhl Berkuta do atmosféry. První pokusy nebyly zrovna nejlepší. S vrtulí graupner 5,5/4,3" jsem nebyl schopen ho dostat na rychlost, tím pádem ani řiditelně letět. Vždycky se vzepjal a byl jsem rád, že jsem s ním plácnul na placáka na zem. Na rady zkušenějších "stíhacích pilotů" jsem ještě dovážil předek, dal na zkoušku upravenou vrtuli GWS 6/5". S tímto pohonem už jsem se jakžtakž dostal do letové polohy, leč zase vypínal regulátor. Obletěl jsem nad letištěm na Točné necelé dva okruhy a když jsem se snažil o obrat nad lesem, tak jsem ztratil rychlost, stroj se vzepjal a já s ním skončil jak jinak než na stroměSmiley. Za pomocí pilotů z Točné jsme ho pomocí lana a bidla dostali dolů. Zaklínil se na borovici, větev byla přímo mezi kachnou a křídlem. Něco málo se odlomilo, křídlo bylo taky rozlomené. Večer jsem měl alespoň co tvořit. Další den jsem vyrazil pod sídliště na vojtěškové pole s různými vrtulemi. Regulátor stále vypínal (25A), dosáhl jsem jen toho, že mi popraskalo křídlo u kořene při přistáních do stvolů vojtěšky....... Křídlo jsem na to vyztužil ještě ze spodu na plocho nalepenými laminátovými planžetkami. Teď je téměř nerozbytné.Vyzkoušel jsem ještě vrtuly APC 6/4" , leč régl opět vypínal. Sehnal jsem od Pepina vrtulníkářský 35A regl Align, který, když dává baterka málo A, nevypne natvrdo, ale začne houpat. S touto konfigurací jsem byl v sobotu 25.10.08 u "brázdy" na popud Abua a dalších pilotů, že chtěj Berkuta konečně viděl v luftu. Starty vypadaj celkem krutě: na 3/4 plynu (na plnej vypínal) se éro vzepne cca pod úhlem nějakých 40/45 stupňů, téměř se zastaví na místě, pak stačí mírně potlačit, aby se srovnal do vodorovné polohy a pak se rozjede a začne poslouchat. Musím říct, že je opravdu perfektně ovladatelný a stabilní! Jen jsem mohl lítat maximálně do těch 3/4 plynu, takže jsem ho nemohl vyzkoušet pořádně na rychlosti. V pondělí jsem byl pro tvrdé aku Li-pol 2200mAh 25C, oproti původním 1300mAh sice taky 25C, ale rok ždímaným ve větroni. Zkouška na zemi proběhla na výbornou, teď už jen čekám na lepší počasí. Letové fotky a video zatím žádné nemám. Jo, ještě dvě věci jsem musel změnit, ovládání výškovek spřažených s kachnami byl přes bovdeny, šly dost ztuha a hlavně strašně pomalu. Vykuchal jsem je a předělal na hliníková táhla (1,6mm alu drát). Druhá věc byly "špičky" výškovek, které se při přistání v trávě zachytávaly a výškovky vyvracely. Špičky jsem odřizl a přilepil na pevno. Pohybuje se teď jen zadní část výškovek. Ve spojení s kachnami to bohatě stačí, rozdíl v ovládání není vůbec znát. Ted se již nemá při přistání co chytat. Silueta Berkuta ve vzduchu je nádherná, nepřehlédnutelná. Tak to je zatím všechno, pokračování až se zlepší počasí.........

ObrazekObrazekObrazek/clanky/videa/berkutvideo

 

Náhledy fotografií ze složky SU 47 Berkut - stavba