Jdi na obsah Jdi na menu
 


Z-137 T Turbočmelák

28. 2. 2010

Z-137 T Turbočmelák

To bylo onehdá v létě roku 2007, kdy jsem si pořídil pohodové poletovadlo Z- 37 Čmelák od ŠADu. Dnes již má nalétáno desítky, možná i stovky hodin. Dokonce jsem s ním nikdy nehavaroval. Pravda, asi dvakrát jsem s ním hupsnul do trávy asi z 50cm výšky, jenže je schopen létat tak pomalu, že se snad ani poškodit nemůže.ObrazekObrazek

V zimě na začátku roku 2008 jsem se rozhodl, že si jej postavím o něco většího, tak kolem 1500mm rozpětí. Samozřejmě opět z Epp. Tenkrát jsem vyřízl spodní díl trupu a dvě přepážky z 10mm EPP, slepil k sobě a dnes už nevím z jakého důvodu jej odložil...

Až letos, jelikož mám poměrně málo práce a od začátku roku jsem byl několik dní doma, jsem na to torzo narazil a rozhodl se jej dodělat………….

Měl jsem doma spousty zbytků Epp, tak proč je nezužitkovat. Během stavby jsem se rozhodl, že to nakonec nebude obyčejný čmelák, ale Z-137 T Turbočmelák. Použil jsem již zmiňované Epp 6,10,16 a 30mm. Vše je vyztuženo uhlíkem. Podvozky z 3mm ocelového drátu zabudované v překližkovém „sedviči“. Jak to dopadlo se můžete podívat tady:ObrazekObrazek

Pro zvýšení maketovosti jsem dodělal pár detailů:ObrazekObrazekObrazek

Pár srovnávacích obrázků se skutečným strojem:ObrazekObrazek

Kvůli nepřízni počasí a letišti pod sněhem ještě čeká na zálet.

Technické údaje:

Rozpětí 1640mm

Délka 1200mm

Nosná plocha téměř 50dm/2

Motor Power HD 3530/10 1350ot/v

Vrtule 9/4,7"

Regulátor 35A Align

Serva 2 ks 18g a 2ks 9g analogová s plast převody (čína)

Letová hmotnost 1140g

Ještě krátké statické video:

Další info po záletu

Leguan

Dnes 3.3.2010 byl "turbočmelda" úspěšně zalétnut. Jak starty, tak přistání z asfaltu i z trávy proběhly bez problémů. Při prvním startu jsem jen trochu dotrimoval výškovku. Výkonu na maketové létání je dostatek. Bez problémů zvládne přemet, do výkrutu se mu moc nechce. Bude to zřejmě těmi winglety. Při normálním létání však na křidélka reaguje bez problémů. Je to přecejenom "traktor" a né akrobat. Už se těším na pomalé nízké průlety za letního soumraku, až si to takzvaně "sedne".......ObrazekObrazek

Pár fotek jsem přidal na konec galerie. Autorem fotek a videa je Martin (boss8).

 

Náhledy fotografií ze složky Turbočmelák Epp


 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Profil

(Marek, 19. 4. 2011 11:33)

Zdravím, potreboval by som vedieť, aký profil je použitý u krídel?
ďakujem

Gratulace

(StepanS, 5. 3. 2010 1:20)

Teda Honzo..gratuluju, jsi fakt EPP machr :)

Přistání na videu

(Powder, 4. 3. 2010 21:29)

Tedy to podrovnání při přistání ... aaach; musel jsem si to postit 5x za sebou :-)

čmelda

(boss8, 4. 3. 2010 1:03)

Krásně to lítá, umí se to pěkně ploužit a zdá se že to má i dostatek výkonu na vlek :-)

čmelda

(pepin, 1. 3. 2010 17:36)

Dobrý,tak držím palce při záletu :-)

Paráda

(Kaiser, 28. 2. 2010 20:07)

Čmelda je perfektní a vůbec nepochybuju, že poletí v pohodě. Možná bude trošku přemotorovaný, ale to se nestratí.

Kola

(Honza, 28. 2. 2010 17:51)

Aaaaaaa, pán je odborník :-)))
Od kdy má čmelák zatahovací podvozek???

Kolaa

(XxX, 28. 2. 2010 17:29)

Maketove kolecka a zatahovaci podvozeeek :-) to tomu doda ten pravy smrnc

Čmelák XXL

(Petr, 28. 2. 2010 16:09)

Tak jsem se trefil, jen tu verzi turbo jsem neodhadnul. Mooooc pěkné!
Je tak dál. Nyní už nemůžeš jít níž pod 3 metry rozpětí.