Jdi na obsah Jdi na menu
 


Fototroň II

8. 4. 2010

Fototroň II

Starému „fotoletu“ na podzim po srážce s Martinovým ASWčkem ve Vinařících na svahu odzvonilo. Alespoň jsem měl záminku pustit se do speciálu určeného čistě na focení a točení videa. Měl jsem ho již delší dobu v „makovici“, ale pořád jsem si říkal : “ Proč dělat nový, když ten starý funguje“ ?

Zima byla dlouhá a po výrobě ATRka a Turbočmeláka přišel tedy na řadu.

První věc, kterou jsem chtěl změnit, bylo, že bude foťák schovaný v „čumáku“ a bude mířit rovně před sebe kvůli přesnějšímu zaměřování foceného objektu. Je opět nakloněn asi pod úhlem 20 stupňů směrem dolů. Tím pádem se motor musel odsunout nad křídlo, na pilon. Původní záměr byl, že pilon bude vlastní vahou sklápěcí (podobně jako to má např. Telink u modelu Astir). Ale zkoušky ukázaly, že hmotnost motoru a regulátoru (cca 130g) umístěných na pilonu při zaklopení vlastní vahou narazí silně do trupu, což by zřejmě dříve či později vedlo k poškození přijímače nebo regulátoru. A tak jsem nakonec zvolil pilon pevný s tlačnou vrtulí. Gondola je vyrobená z 1 a 1,5mm silné překližky a vylepená 10mm EPP. V místě pilonu a uchycení křídla jsem dal balsové nosníky u průřezu 10x15mm. Gondola má z boku tvar křídla, samozřejmě vpředu zvýšená na výšku foťáku. Nárazová zóna před foťákem je taktéž z EPP potaženého 1mm balsou a gumovou lištou. Dopředu je jen díra na objektiv. Na spodek gondoly jsem připevnil tříbodovou ostruhu z 3mm ocelového drátu. Na boku trupu jsou ještě z 2mm překližky zpevňující žebra, do kterých se vsazuje nosník a aretační kolíčky z 3mm uhlíkové kulatiny a na něj křídlo. Křídlo jsem použil z EasyGlidera od Multiplexu. Uřízl jsem zámky u kořene křídla, nalepil překližková koncová žebra a vlepil aretační kolíčky. Aby se křídlo za letu „nerozjelo“, je jištěno svrchu gumičkami. Křidélka jsem nepoužil. Po záletu mi sice Pepin doporučil je dodělat, ale já jsem místo toho křídlo zařízl (cca 2cm za koncem nosníku) a slepil do vzepětí. Stabilita letu se o mnoho zlepšila. Spoušť foťáku je ovládána servem v 1.kanále. Z gondoly vedou dozadu dvě 8mm trubky, na nichž je umístěna směrovka a výškovka z 10mm EPP. Náběžky na ocasních plochách jsou balsové. K ovládání jsem použil dvě serva Hitec HS 55, jež se ukázala zcela postačující. Jsou svrchu zapuštěna do zadní části gondoly, pro případ snadné výměny. Překvapilo mě, že stroj i přes motor na pilonu poměrně dost dobře klouže a dá se s ním krásně polétat i v termice. Sice stroj není žádný „krasavec“, ale tentokrát mi šlo čistě o účelovku. Létá krásně stabilně, zaměřuje se s ním mnohem lépe, než s původním strojem a na motoru vydrží dvakrát déle. Všechny požadavky, které jsem na něj před stavbou kladl, splňuje na 100% a vo, vo, vo, vo, vo tom to je :-).

Technické parametry:

Rozpětí 1860mm

Délka 1135mm

Hmotnost 1333g

Nosné plochy cca 50dm2

Ostatní parametry najdete TADY

Pár obrázků a video z testovacích letů :ObrazekObrazekObrazekObrazek

Tak vzhůru do nové sezóny !!!

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Fototroň II

(Karel, 21. 4. 2010 16:01)

Dost dobré. Ahoj.

rc foto

(Míra , 9. 4. 2010 15:15)

Honzo pěkný :-) akorát chybí logo na křídle

solar?

(vlasta, 9. 4. 2010 14:00)

Honzo, co je to na té fotce vedle trafačky. Tam se staví fotovoltaická elektrárna?

fototroň II

(J+D, 9. 4. 2010 1:16)

Hezkej vylet :-)

Povedené video

(Petr, 8. 4. 2010 22:31)

Co ještě dodat? Moc hezké...