DH-2 Filip Rösler
3. 8. 2010
Jakkoliv stavím raději z klasických materiálů, koncem minulého roku už jsem nevydržel poslouchat invektivy levně získané depronové desky typu „... proč sis mě teda pořizoval, kdy už se víc jak dva roky válím na skříni!”. Místo abych po pravdě odpověděl „ protože jsem hamižnej” , rozhodl jsem se ji rozfikat na něco mému oku lahodícího. Protože výše zmíněné oko čučí už druhým rokem do výkresů ( a nyní už i kompletní kostry ) čtvrtinové D.H. 2 , nutně mě to muselo ovlivnit.
Velikost modelu (rozpětí 800mm) byla dána odhadem toho, co utáhne léty osvědčený motor POT 50W, tentokráte živený tříčlánkem 850 mAh. V podvečerním klidu je to sice nerealisticky přemotorované, ale za silnějšího větru se ten výkon hodí.
Profil křídla je podle teoretiků při těchto Reynoldsech nejvhodnější prohnutá deska ( dokonce prý s max. prohnutím ve 2/3 hloubky, ale tam už moje víra v teorii nesahá) a shodou okolností je to i technologicky nejjednodušší. Z depronové desky je i gondola (pouze přední část ze styroporu), v exponovaných místech vyztužená balsou, a ocasní plochy. Nosníky zadní části trupu jsou balsové, nosníky podvozku smrkové. Bez výpletů je to celé naprosto „gumové“, naopak po výpletu režnou nití s tím lze lupnout libovolně „utažený“ obrat.
Řízení je maketově lankové a na rozdíl od haloletci doporučovaného silonu jsem použil opět režnou niť, což je co do tuhost, snadnosti ohybu přes směrová lomení a jednoduchosti výhodnější. Nevýhodou je, že se po cca 20 letech na „kladkách“ předře, ale to se opraví během minuty i v polních podmínkách. Navíc výškovka je vzhledem ke zdvojení pák „fail-safe“.
Po natření akrylovými barvami Nerchau váží celý ten krám 280g, navzdory čemuž létá, v nezavířeném prostředí i s celkem rozumnou minimálkou. Krom našeho plácku se lze o tom přesvědčit i na přiložených fotkách a videu. Kéž by tak létala i ta velká D.H.2, o čemž s přibývající váhou stále více pochybuji. Zvláště deprimující je video ( http://www.youtube.com/watch?v=5UUPmLd26Xk ) rozměrově, bohužel už nikoli váhově identického stroje, které však může nezúčastněným přijít k chuti. Ale části té mé D.H.2 si zase můžete na fotkách prohlédnout v kostře.
Další obrázky nejen DH-2 ky najdete TADY
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář