Jdi na obsah Jdi na menu
 


SUP = Alula a là Telink 3díl

25. 6. 2009

SUP = Alula a là Telink

(nebo jak se to vlastně jmenuje)

3. Díl – A jdeme lepit

Poskládal jsem si všechno potřebné a začal plánovat, jak samokřídlo slepím. Protože, se jedná o prototyp, nebyly díry pro serva, přijímač a přijímačovou baterii vypálená. To se týkalo i vyztužovacích uhlíků, i když tady snad každý dokáže udělat vhodně hluboký zářez nožem dle pravítka. Ale před vlastní montáží jsem si radši všechny důležité rozměry na stavebních pláncích odměřil a okótoval.Obrazek

K lepení jsem použil středně husté vteřinové lepidlo a aktivátor. Nejdříve jsem slepil obě poloviny křídla spodní stranou na rovné pracovní ploše, v místě spoje podloženy mikroténem. Pak jsem označil lihovým fixem řez pro uhlíkové výztuhy. Pak podle ocelového pravítka jsem skalpelem proříznul drážku, do které za současného zakapávání lepidlem jsem zatlačoval uhlíkovou tyčku. Pro překřížení ve středu křídla je třeba dostatečně hluboko zaříznout.

Po té došlo na směrovky, které jsem překreslil na přiložené desky EPP. I zde podle ocelového pravítka je třeba zaříznout oboustranně drážky pro výztužný uhlík. Pozor, nepřeříznout.Obrazek

Po orýsování děr pro serva a přijímač (přijímačové baterie jsem ještě neměl, tak s dírou pro ně počkám) jsem je vyříznul, z vymáčknutých středů jsem odříznul 5mm řezy, které jsem opět zalepil zpět. V děrách pro serva jsem ještě proříznul drážky pro jejich patky. Díru pro přijímač jsem udělal radši menší, aby šel pevně zamáčknout.Obrazek

Když bylo všechno takto připraveno, došlo na povrchovou úpravu. Po dohodě s Milanem, není křídlo polepeno páskou ale zatím jen natřeno červeným a žlutým Balakrylem. K potažení dojede asi později. Po natření ukázala váha hmotnost veškerých dílů bez přijímačové baterie 109 g.Obrazek

Nic už nebránilo slepit celý model a osadit elektroniku. Nejdříve jsem samolepící páskou s křížovou skelnou tkaninou přilepil křidélka. Bylo třeba trochu srovnat mírně podélně křivě uříznuté jedno křidélko, ale materiál se v dané tloušťce poddá. Následovalo přilepení směrovek. Tím bylo samokřídlo připraveno na montáž elektroniky.ObrazekObrazek

Montáž elektroniky jsem začal tím, že jsem zalepil serva pistolí s tavným lepidlem, zaříznul zářezy na servokabely a anténu. Před tím jsem ale serva připojil k přijímači, zapnul napájení se zapnutým vysílačem, který byl nastaven na mix elevonů (1 a 2 kanál) a nastavil trimy na nuly a nasadil páky serv do pozice mírně vřed pro mechanickou diferenciaci křidélek. Pozdější přesazování páky u zalepeného serva by byl problém. Pak již bylo možné osadit na páky serv blimpy (elektrosvorka k montáži do plošného spoje 3 ks za 10,-Kč), které zajišťuji 1 mm pružnými podložkami quick-lock. Přiložené bowdeny jsou zbytečně dlouhé, na obě vedení struny stačil jeden rozříznutý v půli. Do křidélek jsem zalepil přiložené (mírně zkrácené) páky Purexem a propojil se servy strunami, které jsou též o 25 mm delší, než je třeba. Křidélka jsem v neutrálu nastavil mírně natažená. Při záletu uvidíme.

Po osazení elektroniky jsem přilepil 30 minutovým epoxidem házecí ucho na levé křídlo po orýsování dle plánku. V tomto stavu jsem křídlo zabalil na dokončení a zálet na chalupu, kde je pro tento účel nádherná louka od nevidím do nevidím. Ještě před odjezdem se mi podařilo na služební cestě v ostravském GM Techniku koupit NiMh akumulátory velikosti ½ AAA a kapacitou 250 mAh s pájecími pásky po 25,- Kč/ks. Udělal jsem z nich přijímačovou baterii, kterou jsem zafixovat lepicí páskou a smršťovací trubkou. Poté následovalo cyklování 100 mA proudem ve třech cyklech.

Před vypálením díry pro přijímačový akumulátor jsem model vyvážil příčně. Do pravého křídla to chtělo po jedné matici M8 a M6, které jsou zalepeny tavnou pistolí. To asi to házecí ucho na levém křídle a nějaké nepřesnosti.Obrazek

Nyní jsem se vyzkoušel, jak vychází doporučené těžiště. Po vložení přijímačových akumulátorů byl model lehký na předek. Tak jsem zapíchnul do čumáku jehlu, na kterou jsem navlékal matice M8. Celkem jich bylo potřeba 5 kusů, tak jsem našrouboval na šroub M8 čtyři matice, a vypálil pistolovou pájkou pro toto závaží před akumulátory díru. Závaží je zalepeno vteřinovým lepidlem.Obrazek

Vše je přelepeno skelnou lepíc páskou. Takže když to shrnu, tak:

- stavba byla otázkou několika hodin, a já si jí tak trochu užíval,

- pro sestavní stačí standardní domácí nástrojové vybavení a běžné elektronické vybavení, trochu problém jsou přiměřené přijímačové akumulátory, kterých současný trh moc nenabízí,

- technické údaje:

rozpětí 908 mm,

délka 471 mm,

letová hmotnost 183 g,

plocha cca 19,85 dm2,

plošné zatížení cca 9,22 g/dm2.Obrazek

O zalétávání příště.

PeZet

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář