Jdi na obsah Jdi na menu
 


Airco DH-2 Filipa Röslera klasické konstrukce (2,15 m)

29. 11. 2011

Tak po dlouhé době vkládám článek od Filipa, který se mi už nějakých pár měsíců válí na HDD. Omlouvám se, příště to bude rychlejší......

Airco DH-2
 
            Model vznikl jako můj první větší stroj a rozhodně si neklade za cíl býti nazýván maketou. Šlo mi o to zjistit, jak éro této velikosti létá, kolik výkonu taková „chmelnice“ potřebuje a zda toho lze dosáhnout s rozumnými časovými a finančními nároky. Zajímala mě především technická stránka věci a proto je např.ovládání všech řídících ploch principielně maketové - vše je naháněno lanky od serv umístěných v pilotním prostoru, serva jsou přímo v sedačce pilota. Většina výpletů je funkční, jejich porušení může mít, podobně jako u skutečného letounu, fatální následky.
Vývoj duševního rozpoložení během realizace je asi známý většině modelářů, kteří si tím prvně prošli: To, co se jeví na první pohled komplikované a drahé se během stavby ještě zkomplikuje a prodraží a před prvním letem je třeba vykřesávat poslední jiskřičky naděje, že tak komplikovaná a těžká věc může vůbec létat. Na mysli vytane i často citovaný výrok zkušebních pilotů: „Neznalost materiální stránky letounu vnáší klid na palubu.“ O tom, co dokáže zvuk dvou prasklých lanek, představa hroutící se konstrukce a následná nervozita při nouzovém přistání, mohou vyprávět očití svědkové jednoho z prvních letů. Po pár letech ale následuje zjištění, že to létá daleko lépe, než všechna dosud postavená éra a připojí se i víra, že se s tím časem naučím i přistávat tak, aby to neuráželo oko maketáře. Tady jsou zatím ještě rezervy, setrvačnost šesti kil se zkrátka „neokecá“. A pokud jde o vzpomínky na stavbu - vždyť to bylo jednoduché, bylo to za chvíli a ani to moc nestálo. Tak kdo to zkusí další!!! Pro inspiraci těch, kteří by si chtěli stavbu usnadnit použitím stavebnice, doporučuji navštívit stránky www.modelmax.cz.
 
Technické údaje:
 
Měřítko: 1:4
Rozpětí: 2150mm
Hmotnost: 6080g
Motor: Scorpion 4025-12
Vrtule: Fiala 20/10“
Pohonné akku: 4-článek 5100mAh, Polyquest
RC souprava: Spectrum DX5e
Přijímačové akku: 5-článek Eneloop AA
Serva: HS - 422 ECO    směrovka,výškovka
            HS – 645MG      křidélka
 
Křídlo má žebra většinou z topolové překližky tl.3mm s odlehčovacími otvory, ta méně exponovaná pak z balsy 3mm. Pásnice nosníků jsou balsové (6x6mm), stejně jako náběžka a odtokovka.
Přepážky  trupové gondoly jsou z 6mm překližky spojené smrkovými podélníky 6x6, obšívku tvoří březová překližka 0,8. Zadní trupové nosníky jsou z uhlíkových trubek.
Ocasní plochy byly stavěny na středové základní desce z 3mm balsy, která byla po dokončení (navzdory původnímu výkresu) z větší části prořezána.
Trupové a mezikřídelní vzpěry jsou vesměs balsové, pouze vzpěry, na kterých jsou kladky náhonu kormidel, jsou smrkové.
Podvozková kola, jejichž polotovarem jsou  kola k nákupní tašce, jsou uvažována jako provizorní, nicméně hmotnostně jsou příznivější, než kterákoli „modelářská kola“ s gumovou obručí (prodávaná hotová či ve formě stavebnic - CNC výřezů)
Na výplety jsou použity napínáky a lanko 0,5mm (MP Jet), lanka řízení jsou 0,7 potažená nylonem (Modelmax). Pevnost výpletových lanek se jeví jako nedostačující a časem budou všechna nahrazena lanky od Modelmaxu.

dsc05997.jpg

dsc07216.jpg

dsc07218.jpg

img_4693.jpg

 Autor : Filip Rösler

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář